Neen een kijkje op mijn LinkedIn
Hoofdstuk 7 Ondersteuning / Paraaf 7.3
De theorie:
De norm stelt dat organisatie moeten zorgen dat iedereen die werkzaamheden verricht onder het gezag van organistie, zich bewust moet zijn van het kwaliteitsbeleid, relevante kwaliteitsdoestellingen , de bijdrage die zij leveren aan de doeltreffendheid van het kwaliteitmanagementsysteem inclusief de voordelen van de geleverde prestaties, en gevolgen van het niet voldoen aan de eisen van het kwaliteitssysteem.
De praktijk:
Vraag aan de gemiddelde collega of men weet dat er een kwaliteitsbeleid is en is dan ook bekend is wat de inhoud is van het kwaliteitsbeleid. Bij het stellen van deze vraag gaat menig hoofd schudden en worden ogen van verbazing groter. Er hoeft dan niet meer gevraagd te worden naar relevante kwaliteitsdoelstellingen want dan raken ze de weg helemaal kwijt en wellicht onstaat er enige paniek.
Het kwaliteitshandboek zou hierin verheldering in kunnen geven mits er een handboek is en het kwaliteitsbeleid helder is uiteengezet. Dan is ook maar de vraag of dit met medewerkers is gecommuniceerd. Bij het aannemen van personeel wordt hier niets mee gedaan en dat is een gemiste kans. immers wil je graag dat iedereen zich bewust is van het kwaliteitsbeleid met bijhorende doelstellingen.
Een mooi kans voor hen die verantwoordelijk zijn om het beleid uit dragen. Hoe? Op de 1e werkdag kan dit besproken worden en in een vorm van bijvoorbeeld een presentatie worden toegestuurd naar de medewerkers. Op een later tijdstip, zeg een maand, kan in een evaluatiegesprek dit onderwerp aan de orde komen. Heeft de nieuwe medewerker begrepen wat het kwaliteitsbeleid inhoud en wat ijn of haar rol in deze is.
Er zijn natuurlijk andere manieren om dit onderwerp te bespreken maar hoe het ook wordt uitgvoerd de essentie is dat het kwaliteisbeleid niet alleen bijdraagt aan tevreden klanten maar ook kansen biedt om medewerkers tevreden te houden. Want als de medewerkers tevreden zjn dan zijn de klanten ook tevreden.